Karakteristik Media yang Tepat dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (PKn) sebagai Pendidikan Nilai

  • Rita Angraini Prodi Pendidikan Kewarganegaraan Universitas Negeri Padang
Keywords: Instructional Media, Civics, Educational Value

Abstract

Civic education’s orientation is values education, which substantially teach students to be moral human beings. This paper discusses about the characteristics of the appropriate media in teaching civic education, the types of and principles in using instructional media. Based on the literature review and analysis, the study found the characteristics of the appropriate media in teaching civic education as values education that the media should: deliver message of hope; contain values ​​and morals; be designed to adjust with the development of information technology in the globalization era; use authentic teaching and learning activities, attarct the students’ interest and attention, to encourage students to think critically, and be affordable to students' learning ability. Based on the characteristics, teachers can determine the appro-priate media in teaching whether using the graphic media, audio, or silent projection. Then the teachers can use the media with the principles: each media has its advantages and disad-vantages, using the media as needed, and encourage students to study actively.

Keywords: instructional media, civic education, values education

ABSTRAK

Tulisan ini membahas tentang karakteristik media yang tepat dalam pembelajaran pendidikan kewarganegaraan (PKn), dimana orientasi PKn adalah pendidikan nilai yang substansinya membentuk siswa menjadi insan yang bermoral, kemudian jenis-jenis media dalam pembelajaran dan prinsip dalam pemanfaatan media pembelajaran. Berdasarkan telaah pustaka dan analisis penulis menemukan bahwa karakteristik media yang tepat dalam pembe-lajaran PKn sebagai pendidikan nilai diantaranya adalah: media mampu membawa sejumlah isi pesan harapan, memuat nilai dan moral, disusun sesuai dengan perkembangan teknologi informasi di era globalisasi, menggunakan pembelajaran yang nyata, mampu menarik minat, perhatian dan membuat siswa berfikir kritis serta terjangkau oleh kemam-puan belajar siswa. Dari karakteritik tersebut guru mampu menentukan media yang tepat dalam pembelajaran apakah itu media grafis, audio dan proyeksi diam. Setelah itu guru mampu memanfaatkan media dengan prinsip: bahwa setiap media memiliki kelebihan dan kekurangan, menggu-nakan media seperlunya saja dan dapat memperlakukan siswa secara aktif.

Kata kunci: media membelajaran, pendidikan kewarganegaraan, pendidikan nilai

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2017-08-13
Section
Articles